Φ.Ε. & CHS-Harvard: Επιμορφωτική ημερίδα με εξαιρετικές εισηγήσεις
Με ιδιαίτερη επιτυχία και μεγάλη συμμετοχή μελών τής ευρύτερης ακαδημαϊκής κοινότητας (πανεπιστημιακών, ερευνητών, προπτυχιακών και μεταπτυχιακών φοιτητών, εκπαιδευτικών και διοικητικών στελεχών τής δημόσιας και ιδιωτικής πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης), πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 11 Μαρτίου 2017 η επιμορφωτική ημερίδα για την ελληνική γλώσσα («Από τον Όμηρο στη Νέα Ελληνική: διαχρονικές προσεγγίσεις στην ελληνική γλώσσα»), που οργανώθηκε από τη Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία (Αρσάκεια ‒ Τοσίτσεια Σχολεία) σε συνεργασία με το Κέντρο Ελληνικών Σπουδών τού Πανεπιστημίου Harvard στη Στοά τού Βιβλίου στην Αθήνα.
Η ημερίδα διαρθρώθηκε σε δύο μέρη: Στο πρώτο μέρος ο Πρόεδρος τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας, καθηγητής γλωσσολογίας Γεώργιος Μπαμπινιώτης, απηύθυνε χαιρετισμό στους προσκεκλημένους, κήρυξε την έναρξη των εργασιών τής Ημερίδας και με ομιλία του με θέμα «Η διαχρονική διάσταση τής ελληνικής γλώσσας» ανέδειξε τη σημασία τής διαχρονικής προσέγγισης τής ελληνικής γλώσσας, μέσα από την οποία, όπως τόνισε, αποκαλύπτεται η συνέχεια τής ελληνικής γλώσσας, η οποία ομιλείται αδιάλειπτα επί 40 ολόκληρους αιώνες, επί 28 αιώνες γράφεται με την ίδια γραφή και το ίδιο αλφάβητο και επί 24 αιώνες με την ίδια ορθογραφία! Τεκμηρίωσε μάλιστα τις θέσεις του με πλήθος παραδειγμάτων από όλα τα επίπεδα της ελληνικής γλώσσας (φωνολογία, μορφολογία, σύνταξη, σημασιολογία).
Στις ιδιαίτερες διακρίσεις ανάμεσα στις διαχρονικές και ιστορικές προοπτικές τής ελληνικής γλώσσας, όπως αυτές αποτυπώνονται στον Αίσωπο και τη Σαπφώ, αναφέρθηκε ο Gregory Nagy, καθηγητής Κλασικής Ελληνικής Φιλολογίας και Διευθυντής τού Κέντρου Ελληνικών Σπουδών τού Πανεπιστημίου Harvard, ο οποίος μάλιστα συνέδεσε το θέμα του με την Τραβιάτα προβάλλοντας και σχετικό απόσπασμα, ενώ ειδικότερες πτυχές τής διαχρονικής προοπτικής τής ελληνικής γλώσσας μέσα από τη λειτουργία των μυθικών μοτίβων στην αρχαιότητα ανέδειξε ο Ιωάννης Πετρόπουλος, καθηγητής Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο και Διευθυντής τού Κέντρου Ελληνικών Σπουδών τού Πανεπιστημίου Harvard στην Ελλάδα. Στο πρώτο, επίσης, μέρος οι μεταδιδακτορικοί συνεργάτες τού Κέντρου Ελληνικών Σπουδών Keith Stone και Στέφανη Ρούσου ανέδειξαν τη σπουδαιότητα τής διαχρονικής εξέτασης τής ελληνικής γλώσσας μέσα από το άσμα τού Μωυσέως και το έργο τού Ηρωδιανού (συγκεκριμένα τα εγκλιτικά και την κίνηση τοιύ τόνου) αντίστοιχα.
Στο δεύτερο μέρος τής Ημερίδας οι εκπαιδευτικοί των Αρσακείων-Τοσιτσείων Σχολείων Ευγενία Δοδοπούλου, Λάσκαρης Ιατρόπουλος, Ευάγγελος Κατσιναβάκης, Σύλα Κλειδή, Βάλια Κοκκινιά, Ιωάννα Νικητοπούλου παρουσίασαν, και μάλιστα με συμμετοχή μαθητών των Σχολείων μας, διδακτικές προτάσεις μέσα από τις οποίες οι μαθητές εξοικειώνονται με την εξέλιξη τής ελληνικής γλώσσας ήδη από την αρχαιότητα και κατανοούν τους ιστορικούς παράγοντες και τους γλωσσικούς μηχανισμούς που επιφέρουν τις μεταβολές στις γλώσσες και ειδικότερα αυτούς που διαμόρφωσαν την ελληνική γλώσσα όπως τη γνωρίζουμε σήμερα.
Τις εισηγήσεις, και στα δύο μέρη τής ημερίδας, ακολούθησε ευρεία συζήτηση μεταξύ των ομιλητών και τού κοινού, κατάθεση προβληματισμών και σχολιασμός των ιδιαίτερων πτυχών των θεμάτων που είχαν αναπτυχθεί από τους εισηγητές. Ο πρόεδρος τής Ομοσποσπονδίας Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων Αρσακείων Σχολείων κ. Ι. Καλλιβρούσης εξέφρασε τον ενθουσιασμό του για το επίπεδο των εισηγήσεων των εκπαιδευτικών των Αρσακείων αλλά και την υπερηφάνεια του για το επίπεδο τής παρεχόμενης εκπαίδευσης στους μαθητές των Αρσακείων.
Η ημερίδα, που πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα τού Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, έγινε με ταυτόχρονη διερμηνεία στα ελληνικά και τα αγγλικά και μεταδόθηκε απευθείας διαδικτυακά μέσω τού Εθνικού Δικτύου Έρευνας και Τεχνολογίας (Ε.Δ.Ε.Τ.).
Η ημερίδα αυτή, προϊόν τής συνεργασίας τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας με το Κέντρο Ελληνικών Σπουδών τού Πανεπιστημίου Harvard, αποτελεί μία ακόμη δυναμική παρέμβαση τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας στα επιστημονικά και εκπαιδευτικά πράγματα τής χώρας μας. Ο κριτικός προβληματισμός, η ανατροφοδότηση και ο γόνιμος διάλογος μεταξύ των συμμετεχόντων και παρευρισκομένων στην ημερίδα, η ανάδειξη τού γλωσσικού πολιτισμού τής χώρας μας από Έλληνες και Αμερικανούς επιστήμονες διεθνούς κύρους, η κατανόηση των βαθειών επιδράσεων που έχει η ελληνική γλώσσα στη διατύπωση των υψηλών διανοημάτων τού σύγχρονου κόσμου αποτελούν μέρος μόνο τής προσφοράς τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας στην ελληνική κοινωνία και σε όσους υπηρετούν με πάθος και αφοσίωση την εκπαίδευση τής νέας γενιάς τής χώρας μας.